torsdag 13 oktober 2011

Helhjärtat



Med anledning av mitt förra inlägg kom jag att tänka på de inledande styckena i dikten "Helhjärtat" av Ingemar Olsson:

 " Helhjärtat vill jag göra
allt som jag nånsin gör
Helhjärtat vill jag leva
Helhjärtat tills jag dör

Med hela hjärtat hela tiden
Överallt och jämt
Med hela hjärtat hela tiden
Alldeles bestämt "



Dessa korta rader symboliserar verkligen min önskan och strävan efter att vara helt och fullt närvarande i stunden, hur svårt det än kan vara ibland.

Nu har jag varit på mina hjärtundersökningar, men precis som sist hade de väldigt svårt att mäta trycket i högerkammaren med hjälp av ultraljud. Nu blev det bara en ungefärlig uppskattning. I övrigt såg hjärtat och provsvaren ut ungefär som förra gången, så det verkar tack och lov ändå hålla sig stabilt. För att få en helt rättvisande bild bestämdes det vid läkarbesöket att jag i november ska göra en s.k. kateterisering, där man via halsen går in med en kateter i hjärtat och gör mätningar direkt på plats. Ingen rolig undersökning, men det är ändå resultatet som är mest nervöst. Om några veckor ska jag även göra ett belastningstest på hjärtat, där man ska cykla maximalt vad man kan under några minuter, iförd "gasmask" och ekg-utrustning...

En sak är i alla fall säker - med en massa sjukdomar är det alltid nya saker som dyker upp. Under de senaste två åren har jag genomgått en uppsjö av tester och undersökningar som jag inte ens visste existerade innan...

Jag önskar er alla ett fint slut på veckan och en riktigt skön helg. Själv ska jag under morgondagen njuta helhjärtat av en mamma-son-fredag med min lille prins, mitt allt på jorden!

0 kommentarer:

Lämna en kommentar

Helhjärtat: Helhjärtat